vanuit Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu vanuit Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu

vanuit Zuid-Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Eindelijk was het zo ver…de wekker ging om 05.00 ik deed mijn ogen open, keek nog even naar mijn lieve vriendje die langs me lag te slapen en toen kwamen de kriebels!!! Eindelijk was het 13 oktober, de dag dat we naar Zuid-Afrika gingen vliegen.
(De vrijdag daarvoor had ik trouwens een ontzettend leuk uitzwaai-feestje gehad met vrienden en familie! We vierden ook de verjaardag van Henk, wat hebben we genoten met z’n alle! Ik vond het een heerlijke avond!)
Op het station van Eindhoven stonden onze lieve families en vrienden om ons nog een laatste knuffel te geven en succes te wensen om ons daarna 7 weken te moeten gaan missen. Ik had het even moeilijk, maar mijn hartje groeide toen ik al mijn lieverds daar zag staan en mij stonden uit te zwaaien!
Pien en Marielle brachten ons naar Schiphol. Na een heerlijk ontbijtje bij Starbucks met z’n alle was het tijd om in het vliegtuig te stappen en de lange reis naar Zuid-Afrika te gaan maken. Ik keek er een klein beetje tegen op om zo lang in het vliegtuig te zitten, maar het viel heel erg mee. Na een paar filmpjes en lekkere maaltijden was het zo 21.30 en kwamen we aan in Johannesburg. Wat een hele leuke verassing was, was dat Bajus en zijn vrouw (contactpersonen van ons) ons kwamen ophalen! Het was een hartelijk ontvangst en ik voelde me meteen erg welkom. We kletsten even met elkaar en daarna gingen we door naar ons hotel. Na een heerlijke nacht in een comfortabel bed stapten we weer in een busje om onze huurauto op te halen bij het vliegveld. Na een paar keer in en uitladen van de grote 5 koffers waren we zover om naar de North West University te rijden! Het zag er wel grappig uit hoor…een auto vol vrouwen, koffers op schoot, de achterbak vol…hihi, het zorgde zeker voor wat hilarische momenten! De sfeer zat er toen al goed in!
Eenmaal aangekomen op de North West University parkeerde we de auto, haalde wat te eten en zochten een heerlijk plekje op het grasveld bij het meer om lekker te lunchen. Na wat telefoontjes kwamen we in contact met Joanna, de vrouw van de appartementen. Zij bracht ons naar het verblijf waar wij de komende 7 weken verblijven. Het ziet er prima uit, ik deel het appartement met Lysanne. We hebben allebei een eigen kamertje, delen samen een keuken en de douche. Prima en ook erg gezellig!
We gingen met z’n alle boodschappen doen en als avond eten maakten we een aantal tapashapjes met een lekker glaasje wijn erbij. Toen kwam Elsa (professor van de North West University) langs met chocolade, koekjes en een fles wijn. Wat hebben we gelachen! We maakten een afspraak met elkaar om aankomende woensdag het programma door te gaan nemen. Na een aantal lekkere, Afrikaanse wijntjes gingen we maar eens te bed………..

Na een prima nacht op mijn stenen bedje hadden we een gezellig ontbijt met z’n alle. Rond 10.00 kwamen we aan bij Jacob (chief van de Day care centers) waarmee we een afspraak hadden. Hij was een beetje van slag, zijn broer is net voor onze komst overleden en hij moet erg veel regelen. Hij was overigens wel ontzettend blij om ons te zien. Hij bracht ons bij zijn vrouw Alice en zijn pasgeboren baby. Na wat geknuffel met de baby en Alice gingen we even boodschappen doen. De leukste aankoop was wel een roze tafel, want die hadden we nog niet! Om 15.00 moesten we weer terug zijn om met Jacob 3 Day care centers te gaan bezoeken. (om 10.00 hadden we een kort gesprek met Jacob, daarna ging hij even rusten en dingetjes regelen en daarom moesten wij weer om 15.00 terugkomen).
Wauw… de Day care centers waren echt indrukwekkend. Er waren niet zoveel kinderen meer aanwezig maar de kinderen die er nog waren wouden meteen knuffelen en ze glimlachten zo mooi naar ons!
Het eerste Day care center had 3 grote ruimtes voor verschillende leeftijd categorieën. Het zag er redelijk goed uit. Het tweede Day care center was een stuk kleiner vergeleken met de eerste. toen we naar binnen liepen waren de ouders van de kinderen aan het dansen! Wat een ontzettende leuke manier om de ouders bij de Day care centers te betrekken. In Nederland gaat dit soms moeizaam maar misschien moeten wij ook gaan dansen met elkaar!
Bij laatste Day care center werden we hartelijk ontvangen! Eloise vertelde dat deze heel erg verbeterd was in 2 jaar tijd. Het was niet groot maar ik zag bijvoorbeeld een dagprogramma hangen om de muren en ook reken posters.
Dit is overigens het Day care center waar ik met Eloise de eerste 3 weken ga werken!
(daar leg ik dadelijk iets meer over uit…)

Na het bijzondere bezoek aan de Day care centers gingen we richting een gezellig restaurant. Wat hadden we heerlijk gegeten! Nacho’s, slakken (jaja, jullie lezen het goed…SLAKKEN! En dit geloven jullie nooit, het smaakte lekker joh!) en als hoofdgerecht een kip wrap en als nagerecht 3 overheerlijke toetjes die we met z’n 5en op hadden gegeten!
Bij thuiskomst deden we nog een leuk spelletje, namelijk wie ben ik! Wat was dit leuk en wat hadden we gelachen.

Na weer een prima nacht op mijn stenen bedje (don’t worry, er ligt een matrasje op, ik lig niet echt op stenen, hihi) schoot ik om 10.10 wakker! We hadden met z’n alle even heerlijk uitgeslapen. Na een lekker ontbijtje maakten we ons klaar om te gaan joggen! Dat vond ik echt even fijn, wat rek en strek oefeningen tussendoor en om niet te vergeten de buikspieroefeningen! De omgeving hier op de North West University is prachtig! We zagen zelfs een aantal aapjes voorbij komen! Dit vond ik erg leuk om te zien.
Na een sportieve ochtend gingen we even douche, lunchen en Eloise en Margot gingen alvast naar Elsa om het programma voor de aankomende weken door te nemen. Wat ook leuk is om te weten is dat Elsa de principals (dat betekent: eigenaresse van een Day care Center) van de Day care centers trainingen geeft waar wij ook een keertje bij mogen zijn!
Marleen, Lysanne en ik bleven bij onze appartementen om de internet man te ontvangen, daar hadden we namelijk een afspraak mee gemaakt omdat we nog geen internet of Wi-Fi hebben op onze telefoons en laptoppen. Helaas kwam er niemand opdagen en zijn we ook naar de meeting met Elsa gegaan.
Eenmaal weer terug bij het appartement kwam er toch iemand langs van de ICT en probeerde internet bij ons te installeren! Wiehoe, wij allemaal erg blij natuurlijk.

Nu dat ik deze blog aan het afmaken ben is het woensdag 16 oktober en heb ik net heel eventjes internet gehad maar helaas is mijn verbinding weer verbroken…ik probeer het nu morgenvroeg(donderdag 17 oktober) erop te zetten voor jullie!
Hopelijk gaat dit lukken. :)

Nog even een uitleg over hoe wij het nu gaan doen met het werken op de Day care centers.
Aanstaande maandag gaan we beginnen! Eloise en Marleen blijven allebei 6 weken op 1 Day care center. Ik begin maandag met Eloise. Na 3 weken wisselen ik en Lysanne om. Dit hebben ik en Lysanne zelf voorstelt omdat wij het allebei erg interessant vinden om de verschillende Day care centers te gaan bekijken en om ook te kunnen samen werken met Eloise en met Marleen.

Zo… als het goed is heb ik nu het meeste verteld in grote lijnen wat we tot nu toe al hebben gedaan! Je krijgt ook zoveel nieuwe indrukken de eerste dagen dat ik echt even mijn hersens moest laten kraken om alles terug te halen van de afgelopen dagen.
Ik voel me goed, het team is ontzettend leuk, we hebben lol en overleggen goed met elkaar. Ik voel me ook rustig! Ik heb van mijn kamer mijn eigen plekje gemaakt en ook al vind ik het jammer dat ik weinig contact kan hebben met iedereen thuis, iedereen zit in mijn hartje en ik heb mijn ontzettende mooie boek bij die ik gekregen heb met leuke brieven en foto’s! Ook alle geluks-beeldjes en de armbandjes heb ik bij me.
Het komt helemaal goed hier, dat weet ik zeker!

Lieve mensen, tot snel!
(excuses als er wat taalfoutjes in staan, hihi.)

Dikke kus, Laura.
(P.S ik ben al een beetje verkleurd en heb weer 10000.0000 sproeten erbij, wiehoe!!!)

  • 17 Oktober 2013 - 01:51

    Lou:

    Leuk om te lezen Lau!
    Komt helemaal goed daar, hihi!
    En jij je allemaal druk maken!
    Geniet ervan snoes!
    xxx Lou!
    Ps we doen snel een keer Skype!

  • 17 Oktober 2013 - 05:12

    Bea En Henk (mama Laura En Papa 2):

    Hallo meissie!

    Na ons "internetcontact" gisteravond zijn wij direct gaan slapen, maar nu werd ik even wakker: kan ik mooi jouw verslag lezen en de foto's bekijken. Erg leuk om te lezen en superleuk dat je er al zoveel foto's bijplaatst!
    Wat veel nieuwe indrukken doe je op, hè meis, en wat fijn dat het met jou/jullie zo Goed gaat! Houden zo!! Dikke knuf van Smams en Henk XXX

  • 17 Oktober 2013 - 08:25

    Megan :

    Dit is nou eens leuk wakker worden. Fijn om te lezen dat alles zo goed gaat en zo fijn is!
    Dat je aapjes hebt gezien, gaaf joh :o haha
    Wat interessant allemaal, ben echt benieuwd hoe het is daar in die Day cares
    Hoop dat het gaat lukken met het internet hihi

    Spreek je snel snoes, xxx loveyou!

  • 17 Oktober 2013 - 08:28

    Wouter (vriendje):

    Hee lieve schat!

    Wat leuk om dit mooie bericht te lezen! Een hele hoop nieuwe indrukken voor je en het ziet er daar super mooi uit, leuk appartementje! (toch wel wat anders dan die boomhut, haha!)
    Ben blij dat je het daar naar je zin hebt en dat we elkaar nu af en toe via Facebook kunnen spreken! De foto's zijn ook erg indrukwekkend, leukleukleuk!
    Geniet ervan lauu en heel veel succes!
    Dikke kus en knuffel van je vriendje!! xxxxx

  • 17 Oktober 2013 - 09:46

    Marly:

    Wat klinkt het allemaal leuk lauraa!! Goed om te horen dat alles goed gaat!
    Wat zul jij veel meemaken deze 7 weken.
    Geniet er vooral veel van. En ik blijf je volgen :)
    Xxx

  • 17 Oktober 2013 - 11:44

    Joyce :

    Heey schattie,

    Woow echt hoe je alles schrijft en zegt heb je volgensmij echt al heel veeldingen gezien en gedaan.
    En due fotos echt schattig met die kindjes en je ziet ook meteen dat ze blij zijn om jou te zien.
    Kan ook niet anders natuurlijk.
    Nou lieve schat probeer je te smsen na 22:00 uur maar je hebt het zo druk hoe ik dat alleen al lees dus hoop dat je smsjes leest maar stuur alsjebliefd pas iets terug als je echt tijd hebt schat!
    Als je kan skypen dan hoor ik het wel en als je op facebook online bent zie ik het vanzelf wel.
    Je moet echt genieten hiervan want aande fotos te zuen is het echt een auper ervaring die jij nooit meer gaat vergeten echt super vet .

    Nou schat ik wens je nog het aller beste.
    Xxxxx loveyou en groetjes van mijn mama en daniqueje ❤️❤️❤️

  • 17 Oktober 2013 - 11:59

    Monique Hanssen:

    Hallo Laura,
    Wat leuk om je verslag te lezen....taalfoutjes doen er dan niet zo toe, het is bijna van minuut tot minuut bijgehouden wat je allemaal meemaakt daar en dat is super om te lezen. Fijn wanneer jullie volgende week aan de gang kunnen bij de DCC en je zal er een fijne band kunnen opbouwen als je daar wat langere tijd op één locatie blijft. Wel goed natuurlijk om het halverwege even te switchen....zo doe je nog meer ervaringen op. Ik hoop dat je tijd blijft houden om zo uitgebreid de verslagen te maken want zo is het bijna alsof ik er zelf bij ben ;)
    Groetjes Monique

  • 17 Oktober 2013 - 12:06

    Max:

    Leuk om te lezen Laura! Veel plezier en succes! xx

  • 17 Oktober 2013 - 12:14

    Toon (vader Van Laura):

    Dag lieve meid,

    Wederom een heel mooi verhaal wat je hebt geschreven. Als je het leest dan kan ik maar een conclusie trekken: je hebt het daar super naar je zin. Gisteren heb ik je even telefonisch gesproken, de lijn was heel helder en je klonk erg vrolijk en enthousiast. Dat doet me goed, volgens mij ga jij het daar helemaal maken. Wat een mooie foto's, die mooie zwarte koppies van die kinderen naast een hele knappe blonde meid. Laura, ga zo door, geniet van de mooie dingen daar en tot horens.

    XXX HVJ Pap

  • 17 Oktober 2013 - 13:28

    Ria En Cap:

    Hallo Laura,
    wat leuk, dat uitgebreide verslag! En die foto's: geweldig....
    Heel fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Het ziet er ook allemaal leuk en netjes uit.
    Jij gaat het daar wel maken, zeker weten!
    Heel veel liefs van ons allemaal!

  • 17 Oktober 2013 - 13:43

    Jess:

    Hee Schattie.
    Wat super om dit te lezen zeg. Volgensmij heb je het daar echt super erg naar je zin.
    En wat leuk dat je al wat fotos kan laten zien. Zo kunnen we echt een goede indruk krijgen.
    Nou schat have fun. Dat zal wel gaan lukken.
    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!


    Succes daar he meid,
    Xxx jess!

  • 18 Oktober 2013 - 11:35

    Theo & Annie:

    Hallo Laura,

    Wat een avontuur en ik zie aan jullie snoetjes dat jullie het reuze naar jullie zin hebben en veel plezier samen hebben. En dat jullie zelfs nog tijd hebben om te shoppen!!!!!!!!!!!!!
    Ik kon alleen niet op de foto zien als er ook wat is blijven plakken aan de handjes.
    Wij moesten wel lachen dat jullie slakken gegeten hadden dus volgend jaar met zijn vijven maar meedoen aan Expeditie Robinson. Wat zullen die afleveringen hilarische worden met 5 van die kwebbelende meiden.
    Geniet van het weekend en maandag veel plezier op je nieuwe stageplek.

    Groetjes, Theo & Annie

  • 18 Oktober 2013 - 13:52

    Maria :

    Hoi Laura.
    Wat een prachtige foto,s
    Zulke mooie zwarte kopjes met een stralende blonde meid
    Geniet er nog van, een hele belevenis.
    Groetjes Maria

  • 18 Oktober 2013 - 22:19

    Dionne Driessen:

    Lieve Laura!

    Wat geniet ik van dit mooie verhaal dat is jou wel toevertrouwd, ik kan me helemaal voorstellen hoe het daar is en hoe fijn je het hebt. Wat een prachtige foto's . en die slakken dat had je nooit gedacht dat je die nog ooit zou eten en dat ze ook nog lekker zijn, haha.
    Nu lekker weekend je gaat vast nog veel meemaken geniet ervan het is je van harte gegund.
    Ook de groetjes van oma, ze vraagt steeds hoe je het maakt ik zal een keer mijn laptop meenemen naar het verzorgingstehuis kan ze genieten van je verhaal en je foto's.

    IK KIJK AL WEER UIT NAAR EEN VOLGENDE VERSLAG LEUK OM JE ZO TE VOLGEN VER WEG MAAR TOCH DICHTBIJ.

    LIEVE LAURA HEEL VEEL SUCCES OP JE STAGE AS MAANDAG!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ben Laura van Genugten, 19 jaar oud en ik woon in Son en Breugel. Ik volg de opleiding Pedagogisch werk niveau 4 en ik zit nu in mijn examen jaar. Ik loop stage bij Korein Kinderplein en met het Korein project: EWDCC, ga ik met heel er veel zin 7 weken naar Zuid- Afrika!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 11922

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 02 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: