week 1 alweer voorbij! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu week 1 alweer voorbij! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu

week 1 alweer voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo lieve allemaal,

Weer een updatet voor jullie van de afgelopen dagen!

Donderdag zijn we naar verschillende Day Care Centers wezen kijken. Ongeveer een stuk of 8! (we zijn de tel kwijt geraakt…) Een principal (hoofdleidster van een DCC) reed met ons naar de Day Care Centers.
De verschillen waren er duidelijk! Een paar Day Care Centers zagen er al redelijk ontwikkeld uit, met veel op de muren zoals dagprogramma’s, dagen van de week, maanden en de verschillende kleuren. één Day Care Center vond ik erg donker, omdat hier niet veel lichtinval was. Sommige Day Care Centers hadden ook qua speelmaterialen en posters weinig staan of hangen. De een deed erg veel met muziek en dansen en de ander weer veel met ontdekken van materialen. Je zag ook duidelijk verschil in kinderen. Bij een aantal Day Care Centers waren de kinderen erg rustig en wat terughoudend. bij de meerderheid van de Day Care Centers waren de kinderen juist weer erg opgewekt! Het was dus erg interessant om deze verschillen nu te weten en te hebben gezien.

Na deze indrukwekkende middag moesten we even bijkomen en waren we er ook een beetje stil van.
Na een lekkere lunch zijn we gaan shoppen en ik heb al veel leuke dingetjes gekocht! Ze hebben hier genoeg leuke kleding en sieraden.
Eenmaal weer terug bij onze appartementen hadden we lekker gekookt en nog gezellig gekletst over de bijzondere dag.

Vrijdag moesten we om 10.00 op het gemeente huis van Emfuleni zijn waar we met Bias hadden afgesproken. Hij werkt daar op het gemeente huis en stelde ons voor aan een aantal mensen. Na het bezoek aan het gemeentehuis hadden we nog even wat geshopt en gingen we ergens zitten om lekker wat te eten…dat dachten we tenminste, de pizza en broodjes waren niet het hoogtepunt van mijn dag! Gedsie…hihi maar ach, hadden we dat ook weer eens geprobeerd. Voor de rest vind ik het eten best lekker trouwens! Als we ergens wat gaan eten is het wel erg vet maar we koken gelukkig zelf veel!
Eenmaal weer terug bij onze appartementen gingen we even lekker relaxen, van de zon genieten en hadden we ook een paar wasjes gedraaid! Dat moet natuurlijk ook gebeuren. Daarna maakten we ons klaar voor het etentje met Johan en Angela.
Johan en Angela hebben een basisschool in Vanderbijlpark en zijn beide Rotaryleden. Het was een erg gezellige avond! We wisselden veel ervaringen uit en het was interessant om de cultuurverschillen van dit land te horen. Het etentje was bij een mooie plek aan de Vaal, genaamd Stonehaven.
Bij thuiskomst hadden we nog tot diep in de nacht op Eloise haar kamertje gezellig gekletst!

Gisteren (zaterdag) hadden we de begrafenis van de broer van Jacob. We waren uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. We vonden het allemaal spannend, we wisten niet zo goed wat we er bij voor moesten stellen. In zwarte kleding reden we naar de dienst. De dienst was mooi met veel zang. Na de dienst reden we naar het kerkhof. Ook dit was mooi. Er was een harmonie en een dansgroep bij het graf. Mannen gooiden het graf dicht met zand en hielpen allemaal mee. Jacob vond het erg fijn dat wij aanwezig waren. Na deze bijzondere ochtend en middag zijn we nog even wat boodschappen gaan doen en daarna heerlijk genoten van vrije tijd! Onder anderen ook ons appartement gepoetst, dit was al hard nodig, maar ik en lysanne maakten er een leuke bezigheid van.



Zondag waren we met Bias en zijn vrouw naar Soweto geweest. Dit is het township waar Nelson Mandela lang gewoond heeft. Ook bias was in het verleden actief als vrijheidsstrijder in de tijd van de apartheid. We gingen naar het museum genaamd Hector Pieterson. Dit is een klein museum met erg veel informatie over de apartheid. Bias vertelde er ook veel over, dat vond ik ontzettend interessant. wat moest dat een rare tijd zijn geweest! Ik kan het me amper voorstellen dat mensen echt zo over elkaar dachten. De apartheid is nog maar 19 jaar geleden afgeschaft! Onvoorstelbaar, want dat is nog helemaal niet lang geleden.
na het museum bezoek zijn we gezellig gaan lunchen met z’n allen en ook nog naar het voetbal stadion wezen kijken waar 3 jaar geleden het WK werd gehouden! Wauw, wat is dat een groot stadion!
Bij terug komst bij onze appartementen hadden we lekker wat gesnackt en gekletst en ging ik daarna heerlijk op mijn kamertje mijn blog typen voor jullie.
Week 1 is al voorbij, de tijd gaat snel hier! Over een uurtje worden we opgehaald en gaan we beginnen met werken op de Day Care Centers! Ik vind het erg spannend en heb er super veel zin in!

Ik vertel jullie snel hoe het was geweest!
Tot snel,

Liefs en knufs, Laura.

  • 21 Oktober 2013 - 07:41

    Maria:

    Hoi Laura
    Je maakt in korte tijd veel dingen mee,
    Aan de foto,s te zien bevalt het daar goed
    Groetjes Maria

  • 21 Oktober 2013 - 07:56

    Bea En Henk (mama Laura En Papa 2):

    Hallo meissie!

    Ik dacht al wel dat internet was uitgevallen gisteravond. Wat heb je weer een mooi en uitgebreid verslag gemaakt! Heeeel veel succes vandaag op 't DCC en we spreken elkaar vanavond even! Ben erg benieuwd hoe je eerste hele dag met de kindjes gaat verlopen! Dikke knufs van ons en grote lebbers van Boyke en Moyke.

  • 21 Oktober 2013 - 09:39

    Toon (vader Van Laura):

    Hoi Laura,

    Wederom een mooi en duideijk verslag. Volgens mij is de eerste week voor jou omgevlogen. Wat je allemaal in een week gedaan en gezien hebt, de indrukken die je hebt opgedaan, dat zal je een zeker een voldaan gevoel geven. Vandaag heel veel succes. Het zal best wel spannend zijn maar ook dat gaat je zeker lukken. Tot horens!

    Groeten van pap en dikke kus.

  • 21 Oktober 2013 - 12:20

    Dionne Driessen:

    lieve Laura.

    Wat een mooi verslag weer om te lezen daar geniet ik van. En wat een belevenissen en indrukken doe je op nu al in een week tijd. heel veel succes op de DCC. Ik ben erg benieuwd hoe de eerste dag je gaat bevallen. je gaat er veel leren dat weet ik zeker. Laura ik mis je wel maar weet dat jij het daar goed naar je zin hebt. Geniet ervan.

    GROETJES DIKKE KNUFFEL XXXX DIONNE

  • 21 Oktober 2013 - 19:54

    Jolanda:

    Wat een indrukken, het is fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Succes deze week want er zal ook nog gewerkt moeten worden.

    Groeten Jolanda

  • 26 Oktober 2013 - 17:36

    Maria:

    Hoi Laura
    Wat een leuke foto,s
    Zo te zien heb je het erg naar je zin.
    Wat fijn dat je er zo van geniet
    Groetjes Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ben Laura van Genugten, 19 jaar oud en ik woon in Son en Breugel. Ik volg de opleiding Pedagogisch werk niveau 4 en ik zit nu in mijn examen jaar. Ik loop stage bij Korein Kinderplein en met het Korein project: EWDCC, ga ik met heel er veel zin 7 weken naar Zuid- Afrika!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 11921

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 02 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: