mijn laatste werkweek op het DCC Boitelo. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu mijn laatste werkweek op het DCC Boitelo. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu

mijn laatste werkweek op het DCC Boitelo.

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Lieve allemaal,

De 3de werkweek op het Day care center Boitelo is alweer voorbij. Tevens ook mijn laatste bij Boitelo! Maandag begin ik met werken bij Manyeli’s, waar Marleen al 3 weken werkt. Ik heb erg veel zin in onze samenwerking en ben ook ontzettend benieuwd naar het Day care center Manyeli’s!

Maandag ochtend begonnen we de dag met liedjes zingen. We eindigde na de liedjes in een kring. Ik las het grote slaapboek voor. Het gaat over dieren hoe die ‘s nachts slapen. Samen met de kinderen deden we de dieren na. Dat vond ik erg leuk om te doen! We sliepen als een krokodil, vleermuis, schapen en nog wat anderen dieren. We hadden deze dag een bal bij. We gingen naar buiten met de kinderen en ze kregen de vrijheid om een tijd lang met de bal te spelen.

De afgelopen weken hebben we ook een aantal keren de music box erbij gepakt. Wij maakten de deksel open en een kind mocht dan een liedje uitzoeken. De kinderen kennen de tekeningen al goed van de music box en begonnen zelf al met het zingen van de liedjes! Zo werd het een gezellige boel.
Het zo warm was kwam Eloise op het idee de kinderen wat water te geven en het ook voor afkoeling te gebruiken. Het werd een spelletje, een water gevecht! Na een aantal keer gevraagd te hebben of dit wel oké was, dat we met water aan het spelen waren, kwamen de kinderen niet meer bij van het lachen! Eloise maakte ze nat door water over hun hoofden heen te gooien! Wat een plezier! De principal bedacht zelf om de straat voor het Day care center op te gaan om daar het watergevecht voor te zetten. Na een heerlijke afkoeling voor de kinderen keerden we terug naar binnen. Omdat de shirtjes van de kinderen erg nat waren, werden ze uitgetrokken en zo kregen ze het ook wat koeler. Ik vroeg aan de principal of ze een trommel had zodat we konden gaan trommelen, dansen en zingen met de kinderen. ze haalde de trommel tevoorschijn. De principal en teacher zorgde voor een goede beat en de kinderen gingen los! De heupen en billen gingen flink op en neer en ze lachten, dansten en zongen! Wij kregen ook nog trommel les en dans les… ik en Eloise hebben nog veel te leren, haha.

Dinsdagochtend bij binnenkomst waren de kinderen aan het puzzelen. de principal had de auto weggehaald uit de garage om zo het lokaal groter te maken. ze had tafels neergezet waarop de kinderen aan het puzzelen waren. Het was belangrijk zei ze, dat het rustig en stil was voor de kinderen zodat ze zich goed konden concentreren.

Na het ontbijt ruimden we alle tafels en stoelen op in de grote ruimte en begon de principal uit zich zelf verstoppertje te spelen met de kinderen. na een paar keer dit te hebben gespeeld pakten wij de meegenomen rietjes. Wij deden het voor. Met een propje op de grond bliezen we de proppen vooruit! Het was de bedoeling dat je zo snel mogelijk over de eerst volgende lijn het propje blies. Nadat iedereen aan de beurt was gekomen lieten we ze even vrij spelen met de rietjes en deden we nog een race spelletje zoals kruiwagen lopen. Het zorgde voor ontzettende leuke momenten met de kinderen!
De kinderen genoten zichtbaar van de grote, open ruimte. We maakten er ook goed gebruik van!

We hadden deze dag met een kindje op onze rug gelopen! Het is een fijn gevoel dat we al zo ingeburgerd zijn en dat we de cultuur en de taal steeds beter leren kennen. Ik geniet volop!

Woensdag was mijn laatste dag op het Day care center Boitelo. Met een lichte brok in mijn keel begon ik aan mijn laatste dag.
De teacher en principal legden een aantal keren op de dag uit aan de kinderen dat dit mijn laatste dag was en dat Eloise wel nog voor 3 weken bleef en dat vanaf volgende week Lysanne er zal zijn.

Voor het ontbijt begonnen we een kringgesprek over de emotie kwaad. De kinderen vertelden over waarom hun soms kwaad zijn en wat ze dan doen. Eloise vertelde ook een verhaal van haar jeugd waarin ze een keer erg boos was op een vriendin. Ze legde uit dat je met praten en met rennen je boosheid kan verliezen.
Om het interactief te maken gingen we een spelletje met de kinderen doen. “schipper mag ik overvaren”. De principal vond het een erg goed idee om op een fysieke manier je boosheid te uiten door dan te gaan rennen.

Na het ontbijt begon Eloise met het koken van de lunch voor de kinderen. Ze maakte een pasta met een heerlijke, groente saus. Ondertussen knuffelden en speelde ik met de kinderen. als activiteit deed ik met ze een stoelendans. Wel 4 keer! Ze vonden het erg leuk om te doen en de teacher trommelden voor muziek. Na de stoelen dans mochten de kinderen zelf ook even trommelen en daarna deden we nog een aantal wedstrijdjes door met een rietje een propje vooruit te blazen.

Op mijn laatste dag was er veel tijd voor knuffelen en vrije speelmomenten wat ik zelf erg fijn vond.

Als traktatie voor mijn afscheid hadden we appels bij met een versiering voor de kinderen, teachers en principals. Ze genoten zichtbaar van de appels.
Als lunch aten we de zelfgemaakte pasta.

Mijn afscheid was emotioneel, warm en je voelde de liefde. Ik ga het samenwerken met Eloise en het werken op het Day care center Boitelo missen. Op het einde van de dag vroeg ik nog om feedback van de principal. Ze benoemden dan ik flexibel ben en dingen deed als ze het aan mij vroegen. Dat ik leuke activiteiten met de kinderen deed, goed meedeed met hun manier van werken en mijn best had gedaan!

De samenwerking tussen ons hebben we beide als prettig ervaren. We merkten veel overeenkomsten in werkwijze en visie. Beide hadden we de insteek van vooral ervaren hoe het hier gaat en niet teveel willen veranderen. We konden goed overleggen over visie en activiteiten en gaven elkaar de ruimte om activiteiten uit te voeren. we hebben samen al veel bereikt! Kleine dingen zoals praten over emoties, buiten spelen, regelmatig water drinken, kindvriendelijke liedjes, vertrouwen vanuit de kinderen naar blanke mensen, gebruik van dagprogramma, interactief voorlezen, verschillende materialen gebruiken bij activiteiten, aanschaf van nieuw knutselmateriaal, gebruik van meerdere soorten speelgoed zoals de puzzels, gebruik van de ruimte garage en buitenruimte, benoemen van hulpvragen bij kinderen en bespreken van ondersteuningsmogelijkheden, aangekaart over hygiëne, aangekaart over gezonde voeding, betrekken van jongere kinderen die nog niet vaardig zijn maar wel kunnen oefenen tijdens activiteiten, actief begeleiden van kinderen tijdens activiteiten.

Zelf heb ik ook veel geleerd. Dat je bijvoorbeeld met rustige uitstraling veel bereikt. Ook hoe je met dans en muziek het vertrouwen van kinderen krijgt en dat kinderen hier zo tevreden zijn met wat ze krijgen. Ook over de cultuur en het begeleiden van kinderen in een groep. Het aanspreken van kinderen en door duidelijk te zijn je een vredige sfeer creëert in een groep.
En om niet te vergeten, ik heb ook veel geleerd van Eloise. Maakt tijd voor rustige momenten, gekke momenten en serieuze momenten. En zo nog veeeel meer dingen natuurlijk en heb ik om niet te vergeten ook veel plezier met haar gehad en hoop ik dat ik ooooooit nog met Eloise mag werken! Haha.

maar wat ik hierboven al schreef, ik heb ook erg veel zin om aankomende maandag te gaan samenwerken met Marleen op het Day care center Manyeli’s!

Afgelopen woensdag hebben we de verjaardag van ons Lysanne gevierd. De avond van te voren versierden wij de buitenkant van het appartement en haar kamer. Ze was helemaal verrast! ‘s Morgens kreeg ze een lint om die ze de hele dag om moest houden. Er stond op: “happy birthday”! toen we weer thuis waren kleedden we ons om en gingen met een taxi naar een prachtige locatie om een gezellig hapje te eten en te proosten op Lysanne. Het was een erg gezellige avond! De cocktails, het eten en de omgeving.. het was in 1 woord: GEWELDIG! Ik heb echt genoten.

Donderdag ochtend werden we rond 09.00 opgehaald. We hadden in het hoofdkantoor van Singoba een meeting met de principals van verschillende DCC’s. Het was een erg interessante meeting. Na een aantal uren sloten we de vergadering af en konden we even elkaars gevoelens uiten. Meteen door naar de volgende meeting! Die was met Elsa Fourie op de NWU. We bespraken onze week op het Day care center en planden nog een aantal afspraken voor de komende weken.

Nog 3,5 week te gaan! We hebben een aantal doelen die we nog graag willen bereiken. Het wordt nog hard werken, met erg veel zin!
Nu dat ik dit typ, zit ik heerlijk in de zon. Het is hier nu 09.00 en over een uurtje vertrekken we naar de lionfarm! Ik ben benieuwd hoe het is om een leeuw te aaien!

Nou, ik ga het afronden lieve mensen! weer super dat je mijn blog hebt gelezen. Tot snel weer!

Liefs, Palesa.

  • 08 November 2013 - 10:16

    Bea En Henk (mama Laura En Papa 2):

    Hallo lieve schat,

    Wat schrijf je toch mooie verhalen, meis, vol positieve energie! En dat straal je ook uit op al die prachtige foto's! Geniet voluit van de weken die komen gaan, want de tijd gaat nu supersnel en jullie willen nog zoveel bereiken, doen en zien! En geniet ook vooral van de kindjes, jullie samenzijn daar, EN het weer (want dat is hier wel even anders hoor!).

    Ben benieuwd naar je leeuwenervaringen vandaag en de op stapel staande safari volgende week! En hoe snel je weer inburgert op het andere kinderdagverblijf!

    Blijf zo genieten, en blijf zo mooi schrijven voor ons als thuisfront: we kunnen zo wel heel dichtbij jullie zijn. A great big hug, dikke kus, en grote lebbers van Boyke en Moyke (zó grappig dat ze jouw stem herkende door de telefoon!) Laura, we zijn trots op je, en houden van jou.

    Liefs, Smams en Henk

  • 08 November 2013 - 12:45

    Theo & Annie Moonen:

    Hallo Laura,

    Wat een leuke blog en wat maken jullie veel mee. Ik denk dat als jullie straks thuis komen jullie pas alles gaan verwerken wat jullie in zo'n korte tijd allemaal meemaken.
    Met zo'n ervaring wat jullie samen beleven blijven jullie vrienden voor het leven!!!!!!!!!!!!!

    Heel veel plezier op je volgende DCC met zo mooie kindjes en lieve leidsters moet het helemaal goed komen en niet te vergeten je "pleegmoeder" Marleen.
    Jullie zijn allemaal echte TOPPERS!!!!!!!!!!!!

    Lieve groetjes van Theo & Annie

  • 08 November 2013 - 19:15

    Dionne Driessen:

    Hoi Lieve schoondochter Laura

    Wat een mooi verhaal weer Laura. Leuke activiteiten hebben jullie gedaan en ik zie weer op de foto's hoe jij de leidsters en vooral ook de kinderen hier van genieten. Daar doe je het toch allemaal voor. Dat ze al veel geleerd hebben en jullie ook is wel duidelijk.
    Fijn is het ook dat jullie in je vrije tijd zoveel leuke nieuwe ervaringen op doen.
    Wat zal dat speciaal zijn, de leeuwenfarm, dit nemen ze je nooit meer af en hier kun je nog lang van nagenieten en wij ook als we straks als je weer terug bent de verhalen horen
    Nu op naar het volgende DCC Heel veel succes daar en veel plezier geniet er nog maar lekker van samen met de andere!!!!

    Dikke knuffel xxxx groetjes van Dionne

  • 08 November 2013 - 22:49

    Toon (vader Van Laura):

    Dag lieve Laura,

    Na je net gesproken te hebben was ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar je blog en de foto op facebook waar je een cheeta aan het aaien bent. Wat een mooie foto. Je klonk door de telefoon zo enthousiast over het bezoek aan de leeuwenfarm. Je vertelde dat je je heel blij voelde, wat is dat mooi om dit zo van je te horen. Dat doet ons als achterblijvers natuurlijk ontzettend goed.

    Je hebt wederom een pracht verhaal geschreven. Ik vind het telkens mooi te lezen met wat voor simpele en beperkte dingen jullie de kinderen zo kunnen vermaken. En dat die kinderen ontzettend veel plezier aan deze activiteiten beleven. Dat is mooi om te lezen, op de foto's is het ook duidelijk te zien. Kinderen die heel vrolijk en blij zijn en jullie als begeleidsters stralen ook plezier en geluk uit.

    Laura, blijf genieten want je bent al over de helft, het gaat nu snel. Je vertelde dat er nog hele mooie dingen aan zitten te komen waaronder een safari. Dat zal een mooie belevenis worden.

    Nogmaals, blijf genieten van de mooie dingen, ik ben erg trots op je!

    Een dikke knuffel van je vader.



  • 09 November 2013 - 08:58

    Angelique:

    He Laura,

    Geweldig om jouw enthousiaste verhalen te lezen!!!
    En mooie fotos te zien.

    Veel groetjes van ons !!!

  • 10 November 2013 - 10:30

    Ton En Jolanda:

    Hee Laura,

    Wat heb je weer veel meegemaakt, en wat een emoties. Zal steeds moeilijk zijn om afscheid te nemen. Fijn dat je dat met ons wil delen. Ook de foto's zeggen genoeg. Ze laten zien dat je het heel goed naar je zin hebt.
    Wat een mooie foto met dat babytje op je rug. Kijk weer uit naar het volgende verhaal. Veel plezier de komende week.

    Lieve groeten Ton en Jolanda

  • 10 November 2013 - 21:04

    Monique Hanssen:

    Tsja Laura.....je hebt alvast een beetje "ervaring"opgedaan met afscheid nemen van een groepje kindjes en teachers waar je de eerste Afrika ervaringen mee hebt opgebouwd. Dat maakt natuurlijk al heel wat emoties los....en dat is heel begrijpelijk....na de emotie lesjes die jullie met de kindjes hebben gedaan weten ze natuurlijk dat je deze ook zeker moet uiten. En dan nu nog een tweede sessie Afrika ervaringen op weer een ander DCC. Zal zeker weer net zo mooi maa ook weer emotievol zijn. Geniet en sla het op een je harde schijf waar het nooit meer vanaf zal gaan. liefs Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ben Laura van Genugten, 19 jaar oud en ik woon in Son en Breugel. Ik volg de opleiding Pedagogisch werk niveau 4 en ik zit nu in mijn examen jaar. Ik loop stage bij Korein Kinderplein en met het Korein project: EWDCC, ga ik met heel er veel zin 7 weken naar Zuid- Afrika!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 11921

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 02 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: