Het is bijna zover! - Reisverslag uit Son en Breugel, Nederland van Laura Genugten - WaarBenJij.nu Het is bijna zover! - Reisverslag uit Son en Breugel, Nederland van Laura Genugten - WaarBenJij.nu

Het is bijna zover!

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Oktober 2013 | Nederland, Son en Breugel

Hoi allemaal,

Welkom op mijn blog!

Het is bijna zover. Volgende week zondag rond deze tijd zit ik al in het vliegtuig richting Johannesburg… ik vind het heel spannend maar ik kan niet meer wachten om te gaan! Ik heb er ontzettend veel zin in.

Sinds ik weet dat ik mee mag naar Zuid-Afrika is de tijd voorbij gevlogen. Ik zal bij het begin beginnen voor jullie.

Op woensdagavond 4 september rond 20.00 uur kreeg ik een telefoontje van Hein witteveen (leraar van school) met de mededeling dat ik mee mocht met het Evaton West project in Zuid-Afrika. Ik kon het bijna niet geloven en de tranen rolden over mijn wangen van blijdschap. Ik belde meteen mijn moeder, vader, vriend en al mijn vriendinnen op om het goede nieuws te vertellen! Ondertussen zag ik op mijn telefoon dat ik een berichtje van klasgenote Lysanne had gekregen met de tekst: “jaaa, ik mag mee! Heb jij al iets gehoord?” Ik belde haar meteen op en we waren allebei ontzettend blij dat wij uitgekozen zijn om mee te gaan naar Zuid-Afrika! Een dag na mijn telefoontje kreeg ik een bericht van Marleen met de mededing dat zij ook mee mag met het Evaton West Project!

Toevallig is Lysanne, de andere stagiaire met wie ik op reis ga, een klasgenootje van mij en Marleen was een van de leidsters op mijn vorige stage. Met allebei heb ik een goede klik en ik vind het daarom ook heel leuk dat ik met hen op reis ga! Eloise, het 4e missielid, kende ik nog niet, maar na een aantal kennismakingsmomenten voelde dit ook helemaal goed. We lachen al veel samen en overleggen goed over wat we daar gaan doen. Ik vind het een erg leuke groep!

Na het telefoontje van Hein heb ik meteen een afspraak gemaakt bij de GGD voor de inentingen. Op school moesten Lysanne en ik ook het een en ander regelen met opdrachten en presentaties die wij gaan missen in 6 schoolweken.
Gelukkig heb ik tot heden alles op tijd kunnen regelen en morgen krijg ik mijn laatste 2 inentingen. Woensdag en vrijdag zijn mijn inlevermomenten op school en daarna kan ik met een gerust hart op reis!

Nadat de samenstelling van de groep bekend was geworden volgde een kennismaking. We vertelde wat over onszelf en bespraken ook alvast heel veel over onze reis: de opdrachten en activiteiten die we gaan uitvoeren met de kinderen en wat we daar allemaal gaan doen. Na deze eerste kennismaking planden we meteen een aantal avonden om elkaar alvast wat beter te leren kennen. Zo gingen we een week na onze eerste kennismaking bij Marleen eten. Ze had een heerlijke Afrikaanse maaltijd gemaakt. Het was een hele gezellige avond. We hadden veel te buurten en bespraken ook wat we allemaal mee gaan nemen.
Oh ja, voordat ik het vergeet! 2 dagen voor ons heerlijke etentje bij Marleen hadden we ook op het hoofdkantoor van Korein een kennismaking met Elsa, professor van de North West University waar wij ook veel mee samen zullen gaan werken. Ik vind dit een hele leuke vrouw en wat me verbaasde was dat ik haar goed kon verstaan. Het Zuid-Afrikaans lijkt dus veel op de Nederlandse taal! (wist ik niet….)
We genoten van een gezellige lunch en na de kennismaking met Elsa gingen wij met ons 4en even flink brainstormen over een aantal zaken. We overlegden met elkaar over de opdrachten die we moeten uitvoeren, de doelen die we willen gaan behalen en we bespraken ook een aantal activiteiten die we daar gaan uitvoeren.
In dezelfde week na de meeting met Elsa, het heerlijke Afrikaanse etentje bij Marleen hadden we ook nog een filmavondje bij Pien! (een oud missielid). Ze liet hele mooie foto’s zien en leuke filmpjes. Ze vertelde ook veel over haar tijd daar die overigens geweldig was! Ik vond het fijn om de foto’s en filmpjes te bekijken en de verhalen van Pien te horen, zodat ik een wat beter beeld kreeg over wat ons te wachten staat.
De week daarop hadden we een avondje bij mij thuis! Mijn lieve mama was de hele dag bezig geweest om een heerlijk Afrikaans 3 gangen menu voor te bereiden. Ook deze avond was weer ontzettend gezellig. We maakten de laatste afspraken en bespraken nog de belangrijkste dingen met elkaar. Na een gezellige avond met elkaar namen we afscheid met de gedachte dat we elkaar nu weer gaan zien op Eindhoven station! Nu komt het dus echt wel heel dichtbij!

De afgelopen weken waren hectisch en druk en er kwamen ook veel nieuwe dingen op mij af. Dat heb ik er allemaal voor over gehad, want wat heb ik er zin in! Ik kan het eigenlijk stiekem nog steeds niet geloven dat ik volgende week al vertrek. Nu, terwijl ik dit verhaal aan het typen ben, ben ik nog aan het bijkomen van gisteravond. Mijn laatste avondje flink stappen in Eindhoven met mijn vriendinnen.. dat ga ik natuurlijk wel 7 weken missen. Hihi. ;)
Mijn lieve familie, vriend en vriendinnen en ook vele anderen zijn ontzettend enthousiast over de reis die ik ga maken. Ze hebben mij ook gesteund en geholpen de afgelopen weken.
Ik vind het wel moeilijk om iedereen die mij dierbaar is hier achter te laten en ze te moeten gaan missen, daarom vieren we aanstaande vrijdag mijn uitzwaaifeestje èn de verjaardag van mijn stiefvader, om nog voordat ik vertrek even fijn met z’n allen samen te zijn!

Bedankt voor het lezen van mijn eerste verhaal over deze bijzondere reis die ik ga maken. De volgende volgt snel!

Veel liefs, Laura.








  • 07 Oktober 2013 - 15:26

    Monique:

    Hè ja het komt echt heel dichtbij en ik snap helemaal dat je/jullie er super veel zin in hebben. En met al dat Afrikaans eten vooraf ben je daar in ieders geval al een beetje aan gewend. Leuk dat ik je via deze pagina kan volgen en de belevenissen bijna live kan mee maken. Geniet ervan het is vast een hele ervaring die je nooit gaat vergeten.

  • 07 Oktober 2013 - 17:33

    Toon (vader Van Laura):

    Een mooi eerste verhaal, Laura. Het begint nu toch wel een beetje spannend te worden. Ik heb er het volste vertrouwen in dat je samen met je collega's een prachtige tijd tegemoet gaat. Je zult veel indrukken opdoen en dat nemen ze je nooit meer af. Straks heb je er een hele mooie ervaring bij en daar mag je dan ook heel trots op zijn. Natuurlijk ben ik heel trots op je dat je deze uitdaging hebt aangegrepen. Je bent dadelijk zeven weken op jezelf aangewezen en dat is ook weer een hele mooie uitdaging. Fijn dat we contact kunnen houden en ik zal je zeker gaan missen, maar zeven weken zijn ook weer snel voorbij.

  • 07 Oktober 2013 - 20:45

    JOYCE LEERMAKERS:

    Lieve schat,

    je eerste verhaal is al mooi laat staan wat er ons nog te wachten staat.
    Ben heel erg benieuwd en gelukkig zie ik je vrijdag en zaterdag nog even en dan is het echt voorbij voor 7 weekjes.

    Schat ga je missen maar gun het je zo erg dat ik eigenlijk meer met je mee leef dan dat ik bedenk dat ik je ga missen.

    Je bent min liefste vriendinnetje die het daar helemaal gaat maken de komende 7 weken.

    xxxx loveyou poeps

  • 07 Oktober 2013 - 21:44

    Dionne Driessen:

    Lieve Laura,

    Wat een mooi verhaal Laura. Je mag heel trots zijn op jezelf dat je naar Afrika mag. Super leuk,
    Echt een uitdaging en een mooie levenservaring. De voorbereidingen waren al leuk dus dat komt vast wel goed met jullie. Fijn ook dat je een leuke groep hebt. Dat het allemaal spannend is, is normaal.
    Je gaat iets tegemoet wat ze je niet meer afnemen en waar je je profijt van zult hebben.
    Niet iedereen krijgt die kans dus GENIET ERVAN!!!
    Leuk dat we je kunnen volgen.Nu nog een paar dagen druk en nog genieten van je familie vrienden en vriendinnen.

    Liefs xxx Je schoonmoeder hahha Dionne


  • 08 Oktober 2013 - 12:59

    Theo & Annie Moonen (ouders Lysanne):

    Hallo Laura,

    Geniet van deze fantastische reis en ik weet zeker dat jullie heel veel voor deze kinderen kunnen betekenen!

    Dit is een ervaring voor het leven waar jullie nog vaak over zullen praten. En we wensen je heel veel plezier en doe mooie indrukken op.

    Leuk om jullie te volgen via de blog.

    Met het Afrikaans eten komt het wel goed want dat valt nu al goed in de smaak. Misschien kan mam wel mee als kok want het is fijn na een dag hart werken dat het eten al klaar staat.
    Wat zal het stil bij jullie thuis zijn net als hier.

    Laura veel plezier en geniet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Groetjes Theo & Annie

  • 08 Oktober 2013 - 22:49

    Bea En Henk (mama Van Laura En "papa 2"):

    Een echt "Laura-verhaal", meis!

    Nu nog maar een paar dagen voor vertrek, die we met wisselende emoties zullen doorkomen (denk ik zo voor mezelf, als mama).
    Voordat we jullie als missiegroep zondagochtend vroeg de allermooiste reis toewensen, gaan we eerst nog vrijdag genieten tijdens je "uitzwaaiparty".

    En jaaahhh: wij gaan jou zeker heel erg missen, maar we gunnen jou deze bijzondere ervaring van harte! En jullie gaan daar iets uitdragen. Niet voor niets staat op de screensaver van jouw laptop:

    "Meaning of life:
    1. be happy
    2. help others be happy"

    Met jouw positieve uitstraling en goede energie, die ik ook bij de andere missieleden proefde, kan het bij voorbaat al niet meer stuk: jullie gaan een fantastische missie tegemoet!

    Het zal zeker wel stillekes worden hier in huis (is eigenlijk wel een goed idee van Theo en Annie om mij mee te nemen als kok, haha), maar in ons hart zijn wij dicht bij jou!

    Lau, wij blijven je steunen en houden van jou (hartje). Geniet en pas goed op jezelf, er is maar één jij!

    Dikke knuf en liefs,

    smams en Henk




  • 09 Oktober 2013 - 08:22

    Angelique:

    Hoi Laura,

    Geweldig om jou op deze manier te volgen.
    Een geweldige tijd in Afrika!!
    En wij weten zeker dat jij daar veel lachjes op die snoetjes weet te toveren!!

    Geniet ervan, Steef, Liek ,Mike,Mies

  • 09 Oktober 2013 - 15:57

    Ria En Cap:

    Nou Laura, klinkt geweldig allemaal! Wij komen je vrijdag nog ff lekker knuffelen voor je aan die grote onderneming begint, maar wensen je nu vast een ont-zet-tend fijne tijd in Zuid-Afrika!!!!!

  • 10 Oktober 2013 - 13:06

    Megan Jansen :

    Ik ben trots op je schatje, je kan het!
    Het gaat helemaal goed komen, en 7 weekjes zijn zo voorbij!
    Ik hou van je. Xx

  • 10 Oktober 2013 - 22:40

    Davy, Karin En Jens:

    Leuk verhaal!! Nog maar een paar nachtjes slapen. Leukleukleuk.

    En die Hein Witteveen wat een topvent is dat toch ook. Hij is op het MBO nog mijn stagebegeleider geweest.

    Geniet van de laatste dingen in NL en dan op naar Zuid-Afrika (en de big five)

    Tot morgenavond
    x

  • 14 Oktober 2013 - 16:47

    Jolanda Van Amstel:

    Hoi Laura,

    leuk om jou te volgen, gisteren veel aan je moeten denken.
    Maak er een leerzame stage van, het is een mooie ervaring.
    Geniet ook van de vrije tijd die je hebt. Heel veel groeten.
    Jolanda

  • 17 Oktober 2013 - 18:35

    Dionne Driessen:

    Lieve Laura!

    Wat een mooi verhaal schrijf je weer, Het is geweldig leuk om je op deze manier te volgen. Dan weten we wat jij allemaal meemaakt. Je hebt al leuke dingen meegemaakt Waren de slakken echt lekker ,ik kan me er niks bij voorstellen! Maar als je het niet proeft weet je het niet, Wat gezellig alm aapjes gezien, heel speciaal denk ik. En wat een mooie foto's, Ik denk dat het wel goed gaat komen met jou/jullie. Heel veel plezier en geniet van alles wat je ziet leert proeft, mee maakt. En succes !!!!
    Geniet ook van je vrije tijd.

    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

    Liefs , dikke knuffel xxxxxx Dionne

  • 18 Oktober 2013 - 00:42

    Monique Van Empel:

    He wat leuk Laura, ik kom op jouw blog via Kat (van Horssen). Marleen is mijn ex-buufke. Zo zie je maar weer; small world. Geniet ervan hè!! Marleen is mijn liefste, leukste ex-buuf die ik ken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ben Laura van Genugten, 19 jaar oud en ik woon in Son en Breugel. Ik volg de opleiding Pedagogisch werk niveau 4 en ik zit nu in mijn examen jaar. Ik loop stage bij Korein Kinderplein en met het Korein project: EWDCC, ga ik met heel er veel zin 7 weken naar Zuid- Afrika!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 11923

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 02 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: