het werken op de Day care centers. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu het werken op de Day care centers. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Laura Genugten - WaarBenJij.nu

het werken op de Day care centers.

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo lieve allemaal,

Weer een nieuw verhaaltje voor jullie vanuit het bijzondere Zuid- Afrika!

De eerste werkweek op de Day care centers is alweer voorbij! Maandag zijn we begonnen. De eerste 3 weken werk ik met Eloise op het Day care center Boitelo.

Wat hadden we er veel zin in! Ik was best een beetje zenuwachtig voor onze eerste dag. We kwamen binnen en stelde ons voor aan de principal Mamaloi en de teachers Jeanette en Tracy. Tracy is de dochter van Mamaloi die voor ons Szoto in het Engels vertaald.
We zeiden tegen ze dat we graag eerst mee wilden kijken en meedoen vandaag met hun dagprogramma. We dansten en zongen mee om zo contact te maken met de kinderen. Dit ging moeizaam! Ze bleven op afstand en keken wat angstig en noemden ons Magua (blanke). Toen de kinderen sliepen hebben we samen als oplossing met de principal bedacht dat we een Szoto naam moesten hebben. Na he slapen werden we door de teacher uitgebreid voorgesteld als Lerato (Eloise, dit betekent liefde) en Palesa (Laura, dit betekent een roos). De kinderen mochten ons geen Magua meer noemen. De kinderen reageerden hier erg enthousiast op en vonden het leuk dat we een naam uit hun taal hadden!

We zagen in de volgende dagen op het Day Care center steeds meer initiatieven vanuit de kinderen om contact met ons te maken. Ze accepteren ons steeds meer. We hebben zelf een rustige houding aangenomen tegenover de kinderen. In de loop van de week zijn we steeds meer als onszelf te werk gegaan, vrolijk, enthousiast, lief en soms een beetje gek!

We merken ook dat er een grote taal barrière is. De teacher, principal en de kinderen spreken heel weinig Engels dus zijn we ons best gaan doen om Szoto te leren. Het is een mooie manier om contact te maken met de teachers en de kinderen. Taal is een doel waar we samen aan gaan werken, zij willen graag Engels (met het oog op de basisschool) leren en wij Szoto.
Om dit concreet te maken zijn we Szoto liedjes gaan vertalen in het Engels. We hebben samen mooie muziek kaarten gemaakt met een tekst in beide talen en op de voorkant een tekening over het liedje.

Op de muren van het Day care center is een groot dag programma geschilderd. De dag begint bij binnenkomst met zingen, verhalen vertellen, toilet moment, handen wassen, pap maaltijd, gezichten wassen, vrij spelen met speelgoed, activiteit, toilet moment, handen wassen, lunch, gezichten wassen, slapen, snacks en dan naar huis.
We merken dat ze leuk bezig zijn met het dagprogramma!

De afgelopen week hebben we ook een aantal activiteiten gedaan met de kinderen.
Het doorfluisterspel was erg leuk. De gene die begint fluistert een woord in het oor van het andere kind, ga zo maar door. Het laatste kind moet het woord hardop zeggen en dit is dan meestal een heel ander woord! De principal wilde dat het laatste kind het juiste woord vertelde, maar wij legden aan haar uit dat dat niks uit maakt, het is een goede levensles. In het leven gebeurd het ook dat verhalen anders verteld worden!

Verder maakten we van een activiteit die de principal wou gaan doen een grotere activiteit van. Ze wou dat de kinderen de handjes van zichzelf over gingen tekenen. De jongste kinderen werden in een aparte ruimte gezet omdat die dat niet zouden kunnen. We verzonnen daar een oplossing voor! De jongste kinderen lieten we een groot rondje inkleuren en de oudste kinderen lieten we hun handjes overtrekken, inkleuren en zelf uitknippen. Dit konden ze al erg goed! De fijne motoriek van de kinderen is volop in ontwikkeling. Uiteindelijk werd het een zonnetje die we met zijn allen hadden gemaakt! De kinderen waren super trots en de principal vond het ook heel erg mooi geworden. De zon (Letsatsi in het Szoto , ik begin de taal al te kennen!) kreeg een plekje tegen het raam.

Ook hebben we een schaduw spel gedaan met de kinderen afgelopen donderdag. Woensdag vroegen we aan de principal wat ze de volgende dag wou gaan doen met de kinderen. ze vertelde dat ze een hoedje wou gaan maken van papier. Eenmaal thuis bedachten wij hier een leuke activiteit bij!
We verzonnen een verhaaltje over een prinses die opzoek ging naar een hoedje. De kinderen moesten benoemen of het hoedje voor warme of koude dagen was. als de Letsatsi scheen, was het warm. Welk hoedje zou dan het beste zijn? De cap, die je zal beschermen tegen de zon of de grote hoed die je warmte geeft. We lieten de kinderen de hoeden benoemen. De principal vertaalde ons verhaal voor de kinderen in het Szoto.
De kinderen zaten met grote ogen te kijken naar ons schaduwspel! Dit vond ik geweldig om te zien, ze waren onder de indruk. Eenmaal klaar met het schaduwspel gingen we met de kinderen naar de andere ruimte en maakten we een hoedje. We vouwden ze samen tot een hoedje en de kinderen mochten het zelf inkleuren. De principal maakte er een mobiel van zodat de hoedjes konden hangen in de ruimte. Nu ziet de ruimte er alweer een stuk gezelliger uit!

Wat een indrukken doe je op zo’n eerste week! ik voel me welkom en op mijn plek bij het Day care center Boitelo. Je merkt dat je nu al een band aan het opbouwen bent met de teachers, principal en de kinderen. Eloise en ik werken ook erg fijn samen vind ik! Ik leer ontzettend veel van haar en we overleggen veel en delen onze meningen.

Jacob (chief van Siangoba) bracht ons de afgelopen week naar onze Day care centers en haalde ons weer op om 14.30. onderweg en op de terugweg vertelde hij veel over het land Zuid- Afrika, over de Town ships, Evaton West en nog veel meer.

Zo, hopelijk hebben jullie nu een klein beetje een beeld van hoe mijn eerste week op de het Day care center was! ik heb genoten en nu alweer erg veel zin in aankomende week.

Maar jullie zijn ook vast benieuwd wat we nog in de avonden hebben gedaan en wat we dit weekend gaan doen! hihi.

Maandag.
Na een dag werken eenmaal weer aangekomen op de NWU hadden we een presentatie aan een aantal mensen van de NWU over wat wij nu hier precies doen. na een mooie presentatie van Margot en Eloise over Korein was er een heerlijk buffet voor ons! (we hadden honger, dus dat kwam goed uit, hihi.)
Rond de avond hebben we nog even bij elkaar gezeten en gekletst over de eerste dag. We zaten allemaal vol van nieuwe indrukken dus ik vond het fijn om dit met elkaar te delen.

Dinsdag.
Na het werken op het Day care center zette Jacob ons af bij de supermarkt. Margot kwam hier ook naartoe en samen deden we een aantal grote boodschappen.
Eenmaal weer terug bij onze appartementen maakten we ons klaar voor het afscheid etentje van Margot! Jacob, Bias en zijn vrouw en Elsa waren er allemaal! Het was een erg gezellige avond, ik heb leuke gesprekken gevoerd en mijn Engels gaat steeds beter! Wiehoe!!!
Na het gezellige etentje kletsten we nog wat na en namen we afscheid van Margot. Ze vertrok woensdag weer terug naar Nederland! Het was heel erg gezellig met Margot de afgelopen week, we gaan haar missen!
Woensdag hadden we heerlijk gekookt en een rustig avondje gehouden en gezellig gekletst.

Donderdag avond hebben we de notebook gekeken! Na een paar keer de slappen lach eindigden we met traantjes over onze wangen. Het was een super gezellige avond!

Vrijdag om 09.00 hadden we een afspraak met Elsa. We maakten met haar voor de komende weken alvast afspraken en bespraken met elkaar hoe de eerste week op de Day care centers was geweest.
Na deze bespreking maakten we ons klaar om te gaan hardlopen! We zijn gaan rennen door de prachtige bossen van de NWU en we kwamen weer veel aapjes tegen! We zochten een plek op waar we wat buikspier oefeningen konden doen en ondertussen spotte ik de aapjes en maakten hier foto’s van. Opeens werden we omringt door de apen en nadat een grote aap onze komst niet zo leuk vond en begon te grommen zijn we snel weggegaan! Hihi.

Savonds zijn we gezellig wat gaan eten in het casino. Het is een erg mooie plek met winkeltjes en een dierentuin. Er speelde een bandje mooie muziek en we genoten van onze cocktails en het eten.

Vanmorgen hebben we lekker kunnen uitslapen, ik werd pas om 10.30 wakker! We zijn net terug van het winkelen. Straks maken ik en Eloise onze laatsten verslagen af en gaan we vanavond een filmpie kijken!
Waarschijnlijk gaan we morgen naar de leeuwen boerderij!

Ik heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin hier! De sfeer is nog steeds erg gezellig, we lachen veel met elkaar en hebben lol.

Week 2 is alweer bijna voorbij, de tijd gaat zo snel hier! We gaan nog veel leuke dingen doen de aankomende weken en genieten op de Day care centers.

Bedankt voor het lezen van mijn bloggie, tot snel met weer een hoop nieuwe ervaringen en verhalen voor jullie!

Liefs en een dikkekus, Palesa.

• 26 Oktober 2013 - 18:26

Bea En Henk (mama Laura En Papa 2):

Hallo Palesa Laura,

Wat heb je weer een prachtig uitgebreid verhaal voor iedereen geschreven! En hele mooie foto's toegevoegd zeg!!

Zoveel nieuwe indrukken, in een totaal andere wereld: wat een ervaring! Moet een fijn gevoel zijn nu al iets te kunnen betekenen op 't DCC! En wij zijn heel erg blij voor jou ( en ook wel 'n beetje voor onze gemoedsrust..) dat je het zo ontzettend naar je zin hebt!

Hou dit vol zo, met z'n allen!

Liefs, Smams en Henk

• 26 Oktober 2013 - 18:36

Jolanda:

Nou Palesa wat een mooi verslag, en ik had de foto's gezien.
    Die met dat kindje op je rug krijgt een plekje op mijn plank in de gang. (als je dat goed vind)
    Veel succes weer de komende week, ik kijk uit naar het verslag.

Groeten Jolanda

• 26 Oktober 2013 - 19:44

Maria:

Hoi laura
    Wat een mooie foto,s, om verliefd op te worden.
    Hebben ze daar misschien een baantje voor mij, pak ik
    direct het vliegtuig.
    Ik ben blij dat je er zo van geniet, je straalt helemaal.
    Tot de volgende foto,s, nog heel veel plezier.
    Liefs Maria.

• 26 Oktober 2013 - 20:06

Monique Hanssen:

Heerlijk Laura....Palesa, om zo lekker uitgebreid je verslag te lezen, het brengt me helemaal naar Zuid-Afrika. En een echte Szoto naam dat is voor de kindjes en voor jou natuurlijk ook erg makkelijk. Zo'n schaduw spel is super verzonnen en dan een eigen verhaaltje verzonnen, knap hoor.
    En dan die foto's het lijkt een aaneenschakeling van top momenten en over straal jij, duidelijk dat je het naar je zin hebt. Op naar week twee op de DCC. Ook deze week weer heel veel plezier en genieten...maar dat doe je al.
    Grts Monique

• 26 Oktober 2013 - 23:16

Dionne Driessen:

Lieve Laura Palesa.

Wat fijn om weer zo'n mooi duidelijk verslag te lezen. Aan je gezicht en de snoetjes van de kinderen, die stralen als een zonnetje, kan ik zien dat je het prima naar je zin hebt. Mooie foto's en leuke activiteiten.
    Als je terug komt spreek je Szoto, Engels en Nederlands, dat heb je toch maar mooi in de pocket.
    Fijn dat het zo goed gaat onder elkaar en dat jullie ook in je vrije tijd volop genieten. Morgen veel plezier op de leeuwenboerderij weer eens iets anders als een kinderboerderij.

Over een weekje weer]er zo'n prachtig verslag ik kijk er nu al naar uit.

geniet van je vrije weekend.

Veel plezier op de DCC.
    liefs dikke kusxx Dionne

• 27 Oktober 2013 - 08:02

Toon Vader Van Laura):

Dag, lieve Palesa,

Wat een mooi verslag. Het is elke keer weer genieten dit te lezen. En natuurlijk is het allemaal heel erg leerzaam voor je, de vreemde taal, een andere cultuur etc. Fijn dat de samenwerking met Eloise goed loopt. Je mag heel trots op jezelf zijn, ik ben heel trots op jou. De foto's zijn prachtig met stralende kinderen en een stralende Laura. Ook mooie activiteiten verzonnen, een ding weet ik zeker, wat zullen de kinderen op het DCC jullie straks vreselijk gaan missen. Laura, ga zo door, geniet vandaag van de leeuwenfarm. Weer een drukke week voor de boeg maar komend weekend kunnen jullie lekker relaxen aan zee.

Lieve Palesa, blijf genieten van je tijd daar.

Drie maal hele dikke XXX

Pap

• 27 Oktober 2013 - 10:21

Ria En Cap:

Hallo Roos Palesa, Laura!

Wat een schetige foto's!!!!! Ik zou zo zin hebben om mee te komen knuffelen. (Als het niet zo ver weg was, haha). En wat een tijd hebben jullie daar: ge-wel-dig zeg! Om jaloers op te worden.
    Geniet er nog lekker van, meid. Maar jou kennende zal dat wel lukken.
    xx Ria en Cap

• 27 Oktober 2013 - 10:55

Ton:

Hoi Laura,

Ik kreeg van Jolanda de link van jouw blog door.
    Leuk om op afstand te volgen wat je nichtje doet.
    Als je opleiding niets wordt kun je altijd nog journalist worden. Het verhaal leest lekker vlot weg.

ik wens je nog een leuke tijd toe.

groetjes Ton

• 28 Oktober 2013 - 12:42

Theo & Annie:

Hallo Laura,

Wat is het toch fijn dat jullie samen deze kans
    hebben gekregen.
    Jullie doen ervaring op die je voor de rest van je
    leven meeneemt! Heel bijzonder............

Wat een prachtige foto's en blog. Je kunt op het DCC
    goed je creativiteit kwijt en als je dan de tevreden en blije snoetjes
    ziet smelt je toch bij deze prachtige kindjes.

Geniet nog volop!!!!!!!!

En het weekend veel plezier aan zee maak er met zijn alle iets
    moois van.

Lieve groetjes uit het stormachtige Nederweert, Theo & Annie

• 28 Oktober 2013 - 21:08

Pien:

Wat een mooi verhaal en wat een eer die naam.
    Geweldig om al die foto's te zien en jou te zien genieten, super

Groetjes aan iedereen xx

• 03 November 2013 - 18:29

Jolanda Smulders:

Wauw, wat maken jullie veel mee! Heel leuk om te lezen!!
    En wat een mooie foto's!
    Als ik het nieuwe rooster heb voor blok 2, dan moeten we maar eens proberen om te skypen met de klas :)
    Heel veel succes en geniet van de mooie ervaringen die jullie opdoen!
    Groetjes,
    Jolanda